keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Politiikkaa

Täällä eletään jännittäviä hetkiä, kun USA:n uusi presidentti selviää parin viikon päästä. Oon paljon kuullut politiikkakeskusteluja koulussa ja kotona, ja pikku hiljaa on alkanut selvitä, mikä kenenkin mielipide mistäkin on ja ketä pitäisi äänestää (siis jo voisin). Yhden vaaliväittelynkin katsoin momin kanssa, ja koitin näyttää siltä kun tajuaisin jottain, sehän on mun pääsuunnitelma, aina kun en tajua mistään mitään. Mun dadilla varsinkin on tosi vahvat mielipiteet ja perustelut kaikille mielipiteilleen, joten sen kommentointia saa kuulla melkeen joka päivä. Koulussa oisi saanut lisäpisteitä, jos oisi katsonut ekan väittelyn ja vastannut sitä koskeviin kysymyksiin, mut olin sitten liian laiska ja en tehnyt sitä. Samaan aikaan oon kyllä tietonen kuntavaaleista sielllä Suomessa, muttei ne hirveän tärkeiltä just nyt täältä katsottuna vaikuta. 
Romney ja Obama, kilpakumppanit

Voisin vielä todeta, että oikeesti, come on! Näitten koulu on niiiiiin paljon helpompaa, kun Suomessa. Junioreilla on keväällä ACT kokeet, jotka vaikuttaa collegeen pääsyyn (vähän ku ylppärit), ja kaikki on jo nyt niistä ihan hermoraunioina. Otettiin enkun tunnilla harjotuskokeet. Eka osa oli sellanen, että viidessä valmiissa tekstissä, oli virheitä jotka oli alleviivattu. Sitten sun vaan piti valita monivalintavaihtoehdoista se oikea korjaus. Siinä mä olin ihan keskitasoa, niinkun moni näistä jenkeistäkin. Toinen osa oli niinkun luetun ymmärtämistä, eli neljä eri tekstiä, joista sitten oli kysymyksiä joihin löyty monivalinta vastaukset. Tässäkin mä oli vaan vähän alle keskitason, eli ei voi kauheen vaikeeta olla näille natiiveille. Huomautan vaan, että äikän kirjotuksissa, sun pitää ensin lukea teksti, ymmärtää siitä jotain, ja sitten kirjottaa itse tekstiä, ilman kielioppivirheitä. 
Odotan innolla, että pääsen näkemään matikan ja luonnontieteiden ACT kokeet.

1 kommentti:

  1. Anna-Maija Myllynen27. lokakuuta 2012 klo 14.39

    Moi! Tuntuupa olevan Illinoisissa vauhdikasta ja mielenkiintoista. Kivoja kuvia. Näytät itse niissä niin iloa ja ystävällisyyttä säteilevältä, että varmaan kaikki ovat mielissään mukana olostasi. Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Kiitos hauskoista jutuista, joita olen seurannut alusta alkaen. Terveisin ylpeä tätisi Anna-Maija

    VastaaPoista